Flyghistorik

Hör gärna av er om ni har något att fylla denna sida med!


Flygpionjären Amelia Earhart
Som världens första kvinnliga pilot att ensam flyga över Atlanten blev Amelia Earhart världsberömd. Fem år senare försvann hon när hon skulle flyga världen runt. Det är inte första gången som Amelias öde skapat rubriker. Sedan hon försvann 1937 har hennes öde varit ett mysterium. Nu har ett forskarteam sökt runt den plats i Stilla Havet, som man tror att hennes plan störtade. I december 2023 hittade forskarna bilder tagna av undervattensdrönare som enligt ekolodsradarn ser ut som ett flygplan och man är övertygad om att det är en Lockheed 10-E Electra av den modell som hon flög 1937. Bilderna togs omkring 160 kilometer från Howlandön, mellan Australien och Hawaii, och Earharts plan skulle landa på ön, tillsammans med sin navigatör, Fred Noonan, för att tanka. Det kommer att bli spännande att få veta om det verkligen rör sig om Amelia Earharts försvunna flygplan! Ordf.2024-02-04.


Franklin P. Hall
Sergeant Franklin P. Hall kom från Leesburg, Florida och tjänstgjorde som 21-åring på bombplanet Queen Marlene i slutet av andra världskriget som skytt.
Den 21 januari 1944 genomförde Queen Marlenes besättning en bombraid över det nazistockuperade Frankrike. Planet kraschade efter att ha beskjutits av tyskt jaktflyg nära Equennes-Eramecourt. Tyskarna fann kvarlevor efter nio människor på platsen för kraschen och de fördes till en kyrkogård i Poix-de-Picardie. Men efter kriget kunde man inte hitta Halls kvarlevor där!
Nu har DPAA (Defence POW/MIA Accounting Agency) hittat Halls kvarlevor (2023) på en helt annan kyrkogård och kvarlevorna kommer att flygas hem till USA där han kommer att gravsättas i sin gamla hemstad, Leesburg. ORDF.2023-12-06.


Fred Brewer junior
För 78 år sedan försvann piloten Fred Brewer under ett uppdrag. Nu vet man vad som hände! Fänrik Fred Brewer Jr, pilot inom amerikanska flygvapnet, tjänstgjorde i Europa under andra världskriget. Den 19 oktober 1944 flög han tillsammans med 56 andra piloter från en flygbas i Italien för att eskortera bombplan vars mål var Regensburg i Tyskland. Men över norra Italien fick han problem med sikten på grund av kraftig molnighet. En annan pilot, som var med på uppdraget, sade att Brewer försökte göra en brant stigning för att komma över en molnbank. Men motorn på Brewers plan,  en Mustang P-51C som kallades Traveling Light, stannade under manövern. Eftersom Brewers kvarlevor aldrig återfanns anmäldes han som försvunnen och sedan dess var Brewers öde okänt i decennier. Men 2011 hittades vrakdelar av ett plan i Moggio Udinese i Italien. Det ledde senare till att man öppnade graven på en kyrkogård i området där en okänd persons kvarlevor placerats. Det tog lång tid att härleda vem kvarlevorna hade tillhört. Men tolv år senare har man nu kunnat fastslå att det var piloten Brewer son låg i kistan. Ordf. 2023-09-14


100-årig pilot!

100 -åringen Donald Muncy flög stridsflygplan under andra världskriget. I juli (2023-07-20) fick han flyga samma plan igen -82 år senare. Muncy, en krigsveteran som tjänstgjort i både andra världskriget och i Koreakriget, fick i veckan chansen att flyga det plan som han en gång flög över Europa. Flygturen varade i ca. 20 minuter på ett flygfält i Ohio, USA. Muncy hade redan som barn ett stort flygintresse och tog värvning i flygvapnet direkt efter gymnasiet! Han arbetade i början i besättningen på ett scout-plan som sökte efter ubåtar i Stilla havet. Men när attacken mot Pearl Harbor drog in USA i andra världskriget 1941 blev det skarpt läge för Muncy, som började flyga stridsflygplan. Några år senare blev han återigen inkallad då USA tog syds sida i Koreakriget. Efter sin militära karriär blev han flyginstruktör och sedan kommersiell pilot. Muncy fyller 101 år nu i oktober 2023! På YouTube kan du hitta filmer på Muncy! ORDF.2023-08-20.


Onödig provokation?

Då man talar om att inte i onödan provocera den Ryska Björnen så tycks det svenska försvaret/flygvapnet göra det motsatta!! För första gången någonsin utför det svenska flygvapnet signalspaning mot Ryssland genom att flyga nära den ryska gränsen inom finskt luftrum. Försvaret bekräftar att man flyger med S102B , Korpen ett Gulfstream flygplan byggt för just signalspaning. Området man har signalspanat har rört sig om områden nära Sankt Petersburg och det mycket känsliga området runt Kolahalvön. Signalspaningen har godkänts av det finska försvaret.
ORF. 2023 08 07.


Le Stade Roland Garros

Den 18 april 1915 skjuts den franske flygaren Roland Garros ned och lyckas glidflyga ner på tysk mark under första världskriget. Garros som idag kanske är mest känd för att ha givit namnet åt tennisstadion i Paris där franska öppna mästerskapen hålls varje år var inte bara en flygare, utan också en idrottsman som gillade att cykla, spela fotboll, rugby och givetvis tennis. Garros var en mytomspunnen gentleman. Det hävdades att han var inblandad i den första luftstriden någonsin när han 1914 sköt ner en zeppelinare och dödade piloten och sig själv. Men Garros var inte död. Efter nedskjutningen 1915 blir Garros krigsfånge och satt i ett fångläger i tre år innan han flydde i februari 1918. Han återvände i tjänst men blev nedskjuten och avled i oktober 1918, bara någon dag före sin 30-årsdag. Tio år senare hedrades han genom att få ge namn åt en av de stora tennisarenorna.

Roland Garros 1910


Rockbandet Led Zeppelin

Det finns olika rykten om var rockbandet Led Zeppelin, som bildades i London 1968, fick eller tog sitt bandnamn från. Bandet som bestod av Robert Plant, Jimmy Page, John Paul och John Bonham var som mest aktiva under åren 1968 till 1980 men har därefter återförenats i div. olika former!
Bandet tog helt enkelt sitt namn efter världens mest kända luftskepp; Hindenburg!
Som de flesta vet havererade luftskeppet (zeppelinaren) Hindenburg i Lakehurst utanför New York, USA den 6 maj 1937. Hindenburg var störst i sitt slag och mätte hela 245 meter med en diameter på 41 meter.
Hindenburgs beteckning var LZ 129 (Luftschiff Ban Zeppelin  GmBh) och registreringsnummer D-LZ 129. Luftskeppet var uppkallat efter  den tyske rikskanslern Paul Von Hindenburg.
Därifrån fick alltså Led Zeppelin sitt namn som betyder ungefär ”Det där skeppet Zeppelin”. På  bandets första  platta, 1969  (LP) pryds framsidan av albumet med just katastrofen med Hindenburg!


Air Force One

Nästa generations Air Force One har blivit två år försenad och levereras inte förrän tidigast 2024. Idag finns två Boeing 747-200s, som tjänstgör som presidentens officiella plan, men ska som det bestämdes 2019 bytas ut mot en ny modell, Boeing 747-8 med en annorlunda design än de tidigare planen. Det nya planet har en något högre max hastighet, 0,855 Mach mot 0,84 Mach för 747-200, vilket gör det till världens snabbaste kommersiella flygplan. Boeing 747-8 har också ett betydligt bredare vingspann – 68 meter mot 59,6 meter för den gamla 747:an, vilket gör att den kan ta mer last, att bränsleförbrukningen blir lägre och att marschfarten kan bli högre. Med en längd på drygt 76 meter gör den även till världens lägsta kommersiella plan. Dåvarande Presidenten Donald Trump visade 2019 upp en röd, vit och mörkblåmålad air Force One-modell vilket var ett stort avsteg från de klassiska färgerna vitt, blått och babyblått som valdes ut av dåvarande presidentfrun Jackie Kennedy i början av 1960-talet.


Åke Christiansson , Kongo 1962

Den nu 87-åriga (2022-11-13) är den idag ende levande svenska flygvapen piloten som skjutit ned ett annat flygplan i en luftstrid! Det är en tidig morgon den 29 december 1962 i Kongo som detta hände. Molnen hänger lågt över Katangas högland och solen är på väg upp. Strax under molntäcket avtecknar sig sex svenska stridsflygplan med tunga raketer under deras vingar- Längst ut till höger i formationen flyger den unge löjtnanten Åke Christiansson i ett svenskt stridsplan av modell J29 som kom att kallas för den ”Flygande Tunnan” pga. flygplanets utseende! Sverige var indraget i Kongokriget sedan två år den där morgonen 1962. Sommaren 1960 hade den Belgiska kolonin i Kongo blivit en egen stat och valt sin första inhemska premiärminister – Patrice Lumumba. Men den nya republiken hann inte bli mer än en månad gammal innan utbrytarrepubliken Katanga förklarade sig självständigt med stöd från kvardröjande vita kolonisatörer, den belgiska gruvindustrin och amerikanska CIA! Att Sverige kom att spela en roll i kriget berodde mycket på att FN:s generalsekreterare hette Dag Hammarskjöld. Bara några dagar efter att de första flygande tunnorna landat avsattes Lumumba i en militärkupp och överlämnades till Katanga där han avrättades 1961. Åke håller en marschfart på 600 km i timmen och den varma fuktiga luften gör hans flygplan med åtta skarpa 15 centimeters raketer trögare än vanligt. Framför honom ligger utbrytarrepubliken Katangas största militära flygbas Kolwezi. På banorna kan Åke observera flera fientliga flygplan som tex. Vampire-jetplan och flera bestyckade startklara propellerplan. Det är då Åke hör radioanropet i sina lurar ”Fientligt beväpnat flyg klockan två. Blå fem du kan anfalla”. Åke ställer om avtryckaren till automatkanon samtidigt som han lade sig i kollisionskurs med motståndaren. Han öppnade eld på 800 meters håll och höll avtryckaren intryckt tills det var 200 meter kvar till det mötande flyget. Åke kunde se träffarna och det fientliga planet gick i backen! ”Jag minns än idag hur splittret flög och tänkte att den där kärran går i backen”, säger den 87-årige Åke långsamt. Och hur gick det för den nedskjutne piloten? Jo, han lyckades nödlanda på flygfältet Jadotville. Det visade sig att Åke hade träffat strax bakom cockpit, förstört sidorodret och träffat bagageutrymmet bakom piloten. Den nedskjutne piloten var väldigt upprörd över att hans rakgrejer hade blivit förstörda, men han överlevde ju i alla fall.


Turkiet och F-35
Turkiets förhandlingsspel kring Finland och Sveriges Nato-ansökningar kommer inte att ge turkarna rätten att köpa stridsflygplanet F 35 från USA. De amerikanska flygplanen sägs vara vad den turkiske presidenten Tayyip Erdoğan verkligen strävar efter. Hela spelet kring att inte godkänna de svenska och finska Nato-ansökningarna ska, enligt många försvarspolitiska bedömare, vara ett sätt för Turkiet att återigen bli en del av USA:s så kallade F-35 program som ger dem rätten att köpa dessa F-35 plan. Oavsett hur det går med Sveriges och Finlands Nato-ansökningar så kommer inte turkarna få köpa F-35 planen från USA. Turkiet som trots allt varit Nato-medlem sedan 1952 kommer att nekas köpa F-35 planen då Turkiet 2020 valde att köpa det ryska luftvärnssystemet S-400. Turkiet var en av de första medlemmarna i F-35 programmet och därmed med och finansierade utvecklingen av planet, som är ett femte generationens stridsflygplan och extra svår att upptäcka. Turkarna har redan betalat runt 1,5 miljarder dollar för planen, som de sedan avstängningen från programmet inte kommer att få. Detta beror på att USA inte vill ha S-400 på samma ställe som F-35 och den potentiella kritiska information som det skulle kunna ge ryssarna tillgång till.


Godisbombaren
Den amerikanske piloten Gail ”Godis Bombaren” Halvorsen har avlidit den 16 februari 2022! Han fick sitt smeknamn när han flög in förnödenheter under Berlinblockaden från 1948 till 1949! Han blev 101 år gammal. Gail tjänstgjorde som pilot för den amerikanska militären som flög in förnödenheter till det isolerade Västberlin under Sovjetunionens blockad.  Halvorsen var initialt tveksam till att bistå den forna tyska fienden, men hans hjärta mjuknade när han mötte en grupp tyska barn intill Tempelhofs flygplats i Berlin! Han lovade att släppa godis till barnen från sitt flygplan nästa dag, och började därefter regelbundet att slänga ut godis under sina flygningar till Berlin. Tilltaget gav honom smeknamnet ”Candy Bomber”. Halvorsens djupt medmänskliga agerande har aldrig glömts. Berlin sörjer förlusten av denna fantastiska människa, säger borgmästaren Franziska Giffey från Berlin i ett skriftligt uttalande.

Gail Halvorsen ca 1983


Pilot erkände attacken mot Hammarskjölds flygplan!
I en ny dokumentärfilm om FN:s förre generalsekreterare Dag Hammarskjöld kommer det fram helt nya uppgifter om Hammarskjölds död 1961. Ämnet är känsligt, eftersom det, trots flera stora utredningar, aldrig har klarlagts om flygolyckan för nära 75 år sedan var en olycka eller orsakad av nedskjutning/sabotage. Filmen pekar ut en belgisk pilot som tidigare förekommit i spekulationer om en nedskjutning av det plan som Hammarskjöld färdades i. Piloten ska ha tillhört RAF under andra världskriget. Men framför allt framträder en gammal vän till piloten och påstår att vännen flera gånger erkänt nedskjutningen av planet 1961. Piloten ska också ha berättat för sin vän om tekniska utmaningar under flygningen och att han inte visste vilka som fanns ombord på det attackerade planet. Det är sedan tidigare känt att piloten tjänstgjorde för de separatistiska rebeller som krävde självbestämmande för Katangaprovinsen i området under tiden för nedskjutningen. Det är inte första gången som piloten pekas ut. 2014 avslöjade tidningen The Guardian tidigare hemligstämplade dokument, där USA:s dåvarande ambassadör i Kongo (där planet sköts ned) direkt efter nedskjutningen telegraferade hem till Washington och uppgav att planet med Hammarskjöld kan ha skjutits ned av en belgisk legosoldat, samma pilot som nu pekas ut. Piloten förhördes aldrig av myndigheter eller intervjuades av journalister. Piloten i fråga avled 2007. I nedskjutning/kraschen omkom 15 personer.


Julgransformation 2021
Här är föreningens färska bilder på julflygningsevenemanget i december!
Den 8 december fotades Julkulan med fyra TP 84 Hercules plan ovanför Marma, ( Lagga) i Knivsta.

Herculesplan

Herculesplan

Efter många inställda flygningar  pga. vädret var det äntligen dags för F4 :s årliga Julgransflygning! Här fotograferad vid lågflygning över Arlanda den 16 december! Gruppen bestod av 8 stycken JAS Gripen E.

JAS Gripen E

JAS Gripen E

Senare under dagen den 16 december flög så även Luftstridsskolan/Flygskolan även de i Julgransformation med ett antal  SK 60 skolplan, här fotograferade över Rosersberg.

SK 60 skolplan

SK 60 skolplan


Pilot begravs efter 77 år

Den 9 oktober 2021 begravdes andrepiloten Ernest N. Vienneau efter att ha legat i sitt bombplan på havets botten utanför den kroatiske ön Vis  i 77 år.

Projektet att bärga kvarlevorna leddes av den den svenske forskaren Bredan Foley på Lunds universitet.  1944 blev B-17 bombplanet beskjutet av  tyskt luftvärn på väg från Italien för att bomba tyska mål i Wien. Flygplanet skadades och Ernest träffades i huvudet och omkom troligen omedelbart!  Skadorna på planet var så stora att förste piloten insåg att de inte skulle klara sig tillbaka till Italien. Istället skulle de landa på en mindre bana på den kroatiske ön Vis men 100 meter från strandkanten tog deras bränsle slut och planet slog ned i vattnet. Alla ombord lyckades ta sig ut men man fick inte med sig Ernest, som blev kvar i det snabbt sjunkande planet. Hösten 2020 kunde en grupp ledd av Brendan Foley genomföra en bärgning av kvarlevorna av Ernest. Runt tio personer deltog i dykningarna som skedde på över 70 meters djup. Kvarlevorna transporterades till  USA där forskare från DPAA  (Defense  POW/MIA  Accounting Agency) kunde bekräfta att det var Ernest N. Vienneau.


Halvblinda piloter
Att se bra är helt avgörande för stridspiloter! Försvarsmakten har nu ändrat hållning och börjat tillåta personer som har gjort vissa typer av synförbättrande laseroperationer på ögonen att ansöka till stridspilot utbildningen. ”Detta gör att det nu öppnas möjligheter för fler kandidater att ansöka  till testerna för stridspilot” , säger ställföreträdande flygvapenchef, Anders Persson i ett pressmeddelande.


Finska flygvapnet slopar hakkorset år 2020

Efter att ha prytt de finska flygvapnets fanor och flygplan i 100 år tar det finska försvaret bort hakkorset! Nu mer än 75 år efter Nazitysklands sammanbrott plockar finska flygvapnet bort hakkorset som symbol. Det var tänkt att ske diskret, men händelsen spreds på Twitter och fick uppmärksamhet i internationella medier. Finland medger att den kontroversiella symbolen har vållat ”pinsamma missförstånd genom åren”. Det var den svenske greven Eric von Rosen som skänkte ett flygplan till det finska flygvapnet 1918 och som såg till att Finland kom att ha hakkorset som symbol på deras flygplan – alltså långt före Nazityskland! Den blå/vita svastikan var grevens adelsmärke som Rosen hade lackerat på det flygplan som han skänkte till Finland under det finska inbördeskriget, till den ”vita sidan”. Det finska försvaret/flygvapnet kom därefter att ha det som symbol på regementen för att hedra von Rosen. Det sista förbandet i Finland som kommer att ta bort hakkorset är luftstridsskolan.

Finlands flygvapens igenkänningstecken för flygplan med ett blått hakkors samt emblem och pilotmärke med ett svart hakkors 1918-1945 Finlands flygvapens igenkänningstecken för flygplan med ett blått hakkors samt emblem och pilotmärke med ett svart hakkors 1918-1945
Finlands flygvapens igenkänningstecken för flygplan med ett blått hakkors samt emblem och pilotmärke med ett svart hakkors 1918-1945

Under februari besöktes Flygvapenmuseet vd Malmslätt, Linköping!  Museet är ett svenskt statligt tekniskt- och kulturhistoriskt museum med utställningar om militärflygets utveckling från tidigt 1900-tal fram till idag! Museet etablerades och invigdes där det ligger idag den 8 mars 1984, men själva museet startades eller bildades redan tidigt 1912 och har även byggts ut under årens gång, senast 2009! Bakom bildandet av museet står bl.a. Östergötlands Flyghistoriska Sällskap som idag fungerar som stödförening för museet och arbetar aktivt  bl.a. med restaurering av flygplan! Samlingarna innehåller sammanlagt ett 60-tal flygplan och dess utrustningar! Vi var mest nyfikna på den DC-3:a som sköts ned av en sovjetisk Mig-15 över Östersjön 1952 och som hittades åter 2003!


Fält 54 Gimo

I juni 2019 besökte vi en s.k Bas 60 (Flygbassystem 60) mellan Gimo och Östhammar efter väg 288.
Här finns två fälthangarer bevarade och samtliga klargöringsplatser finns kvar efter vägen.
Denna vägbas var en s.k. reservvägbas med anläggningsnummer 173 och kallades för Fält 54 (har troligtvis tillhört F16 Uppsala?).
Byggår tycks vara 1960 och ombyggd till reservvägbas/reservstartstråk 1965 till kortbana dvs. 800 meter lång bana.
Annars låg banornas längd på 1500-2000 meter och med en bredd på minst 12 meter.
Få bilister har nog tänkt på att det är själva start- och landningsbanan som de kör på!
Målet med det tänkta vägbassystemet var att göra det svårare för angripare att eliminera hela det svenska flygvapnet i en enda samordnad attack.
Vägbaserna var hemliga och utformade så att fienden inte visste var de låg (detta var före satelliternas tid).
Sex dagars-kriget 1967, då Israel slog ut Egyptens samtliga flygbaser inom loppet av några timmar, sågs som en bekräftelse på vägbasernas betydelse.
Fält 54 lades ner mitten på 90-talet, då man ansåg att Kalla Kriget var över.


Flygaresset från Kramfors

Bronze Star

Willy fick Silver Star – här bild på Bronze Star


Den 6 juni 1944 kl. 06.30 inleddes de allierades landstigning i Normandie. Trots att Sverige inte var krigförande, var det många svenskar som deltog i slaget mot Hitler och Nazityskland.
Flygaresset William Anderson var bara en i raden av dessa okända hjältar.  Vid Normandie  fanns flera svenskar med i elitförband som Rangers och fallskärmsstyrkorna. Och så fanns de duktiga piloterna. Vassast av dem alla var William ”Willy” Yngve Anderson från Kramfors. Som så många andra svenska utvandrare, hamnade familjen Anderson i Chicago. William var då ett år gammal, men han glömde aldrig sina svenska rötter och förblev svensk medborgare till sin död. Strax innan japanernas anfall mot Pearl Harbor tog han värvning vid flygvapnet. För att understryka sitt svenska arv lät han måla ”Swede’s Steed” på sin P-51 Mustang jaktplan.
Den 13 april 1944 sköt han ner sitt första tyska plan, en Focke- Wulf Fw 190 över staden Darmstadt.  På dagen D satt han åter i sin cockpit på väg mot Normandie. Hans uppgift var att skydda de obeväpnade transportflygplanen med fallskärmssoldater. Det blev sammanlagt 126 stridsuppdrag för Kramfors-sonen och han kom att skjuta ner totalt sju plan under kriget, vilket gör honom till ett flygaräss. Dessutom lyckades han skjuta ner en tysk V-1 robot på väg mot London. Han fick ta emot det franska krigskorset med palmblad och det amerikanska Silver Star. Några hundra svenskar stred på de allierades sida vid landstigningen i Normandie och flera tusen med svenska rötter deltog i operationen. Fyra svenskar slogs på Tysklands sida.


Minnesmärke


Dök på detta fina minnesmärke över en Tysk Stuka (JU 87) pilot hos en bekants vän. Den ska enligt uppgift vara tillverkad 1942 och är under renovering. Fattas t.ex. saker som propellrar och styrfenor till bomben som planet står på. Kommer nog att bli bra, vi återkommer med bilder efter renoveringen.


Ammunitionslastbil 806

Amb 806 användes av flygvapnet för transport av bomber från förråd till flygplanens klargöringsplats! Vanligast var transporter av 500 och 600 kg bomber till Lansen-planen. Denna lastbil har tjänstgjort på F2 och har troligen haft andra uppdrag än att lasta bomber, då detta är en årsmodell anno 1962! Och som vi vet lades Kungliga Roslagens Flygflottilj (F2 Hägernäs) ned 1949 då annan militär verksamhet tog över förläggningen! F2 var dessutom en marinflygflottilj som verkade inom flygvapnet. Radar- och signalspaning sköttes t.ex. från Hägernäs och det var härifrån Catalinan (TP 47) sköts ner 1952 av ett ryskt MIG-15-plan över internationellt vatten. Catalinan letade efter det försvunna svenska DC-3:an (DC-3A-360 Skytrain) som utfört signalspaning ute på Östersjön. Amb 806 har en 6-cylindrig toppventilmotor på 115 hk vid 3000r/m. Maxlasten ligger på 3.220 kg och en totalvikt på 9-500 kg. Den sköttes av två personer. Volvos benämning på Amb 806 är-VOLVO L 37003 1962.


Tragiska händelser eller kanske något som morfar berättade i fyllan o villan!

Ett exempel är det som hände när Ryssland genomförde provturer med kryssaren Peter den Store på Östersjön 1996.
Två Viggen från F 15 (Söderhamn) gick ut för att identifiera fartyget när ett av Viggenplanen  kraschade  i havet precis intill Kryssaren.

viggen
Hela svenska flottan som då övade på västkusten fick order att gå mot ostkusten då man initialt befarade att flygplanet blivit nedskjutet.
Relativt snabbt kunde man dock konstatera att så inte var fallet.
Haveriet berodde på att piloten tappade referensen på låg höjd.
Hur illa skulle inte detta kunnat sluta?


RAF och deras morötter!

Brittiska flygvapnet, Royal Air Force, lyckades i början av 1940-talet skjuta ner tyska bombplan med stor framgång, även mitt i natten. Ingen förstod hur de bar sig åt. De brittiska myndigheterna spred då påståendet om att det var morötter som låg bakom framgångarna – att de brittiska piloterna hade fått extremt bra mörkerseende genom att äta morötter! Tidningar i Storbritannien skrev bland annat om jaktpiloten John Cunningham, som frossat morötter och med hjälp av sitt kattlika mörkerseende (han kallades ”Cats Eyes”) lyckats skjuta ner 20 fientliga bombplan. Avsikten med lögnerna var att dölja att britterna hade skaffat ett radarsystem som gjorde det möjligt att lokalisera tyska bombplan när de närmade sig brittiskt luftrum. Strategin var lyckad och tron på att morötter ger bättre syn lever kvar än i dag!


Små lätta moln

Inte så lätt att vara pilot under krig när man vet vad frugan gör under tiden man kämpar för sitt liv uppe i skyn! Ordet ”swinging” började användas i amerikanska medier under 1950-talet. Bakgrunden var den speciella polygamiliknade miljö som uppstått under andra världskriget, då fruar till rika stridspiloter tilläts inleda sexuella relationer med piloter på flottbasen, medan deras män engagerade sig i kriget. Liknande arrangemang förekom även under Koreakriget.


Skrammelplats

”Skrammelplats” var förut beteckning på lekplatser där barnen fick bygga och utforska, det ansågs fostrande och utvecklande för pojkar.
Det var nog roligare att leka förr. Titta bara på denna underbara J22 som stod uppställd på ”skrammelplats” Gärdet, Stockholm 1948.
J22:an byggdes som jakt och spaningsplan och var i aktiv i tjänst under åren 1943-1952.
Finns det någon som vet var J22:an från Gärdet tog vägen, då den togs bort som ”leksak”? Hör gärna av er till FMB.

J22


En AMb från flygvapnet – en Volvo från 1962. Den lastade bomber och missiler till flygvapnets Lansenplan.


SAVOIA-MARCHETTI S.55
Den 26 juni 1935 lyfte ett ryskt flygplan från den sovjetiska staden Aleksandrovsk-Sachalinskij. Flygplanet ifråga var en Italiensktillverkad flygbåt (sjöflygplan) av modellen Savoia-Marchetti S.55.
Ombord fanns tolv passagerare och rubel till ett värde av tiotals miljoner kronor i dagens penningvärde. Flygningen skulle ta sällskapet till Chabarovsk i sydöstra Sibirien men en timme och en kvart efter starten försvann planet.
Och i 80 år har det varit ett mysterium.
Nu har dock en grupp frivilliga lyckats spåra planet efter en strapats över den Sibiriska Tajgan. Flera av de tolv passagerarnas kroppar hittades.
Man tror nu att planet kraschade in i en bergvägg när piloten försökte att ta sig ur en molnbank genom att snabbt sjunka i höjd.
Pengarna tycks dock inte finnas kvar på plats
Flygplanet hittades under aug/sep månad 2015.

flyg


Tisdagen den 24/3 2015 besökte vi Arlanda Flygsamlingar och tog en titt i deras ”Hemliga Gömmor”. Bl.a. tittade vi på ett pilmål (PM5) som användes av Svenska Flygvapnet under 1950/60-talet.
Pilmålet satt fast på bogseringsplanet och firades ut via en wire när man kommit fram till övningsområdet. Målen användes t.ex. av Luftvärnet på Gotland för målskytteträning.
Oftast bogserades pilmålen av civila flygplan men också av t.ex. J29 ”TUNNAN”.
Något annat lite udda var fyndet av ett säte från en B 17 Flying Fortress (USA).
Cockpitsätet är det enda exet till B 17 som finns i Sverige.
Modellen Boeing B 17 hade sin storhetstid under andra världskriget.


PS-04-R

Har nu efter lång väntan fått hem PS-04-R vagnen. Höghöjdsradarn skall fixas till och renoveras när tiden räcker till.

PS-04/R var en diversitetsradar dvs. den hade två sändare och två mottagare som sände (tog emot) växelvis på två skilda frekvenser. Ändring av frekvens kunde utföras manuellt med en magnetron i taget genom att vrida in en ny frekvens medan den andre sändaren var i drift.
PS-04 modifierades i flera varv. 1976 erhöll den LM Erikssons MTI-tillsats och fick ett nytt stridslednings- och sambandssystem. När modernare radarstationer kom under 1970-talet (PS-70 och PS-707) skrotades PS-04 successivt ut ur krigsorganisationen under 1990-talet. Stationen bibehölls dock under 90-talet vid diverse skjutfält för övervakning av luftrummet, för att förhindra nedskjutning av flygplan som oanmälda kunde passera över fältet. PS-04/R började levereras till försvaret från 1962. Radarn på bilden är en 62:a.

PS04R


Svenskt flygs första dödsoffer
Den 1 Maj 1915 inträffade det första flyghaveriet med dödlig utgång i Sverige.
Carl Elis Silow, löjtnant vid Älvsborgs regemente, född 1879, avled efter en flygolycka på Malmen utanför Linköping.
Planet var franskt och kallades för Farman HF 20 i Sverige.
Carl Ellis Solow var den första att dö för militärflyget i Sverige, men inte den sista.

”Den svenska aviatikens har kräft sitt första dödsoffer. En av våra främsta militära aviater löjtnant Carl Silow har satt lifvet till; I sin egenskap af lärare vid flygskolan på Malmslätt hade Silow på lördagen företagit üfningar på stor höjd med sin kollega löjtnant G. De la Gardie som passagerare. Under en vol piqué vid nedstigandet störtade maskinen, och föraren löjtnant Silow skadades så svårt att han tre timmar senare afled. Det inträffade har förorsakat sorg och beklämning i vida kretsar, och konungen så fort han fick underrättelse om olyckan i telegram till flygskolans chef sitt innerliga deltagande.” (Östgöta Correspondenten 3 maj 1915)

Carl Silow var den förste att flyga ihjäl sig, men förvisso inte den siste.
I Flygvapnets minneshall på Gärdet i Stockholm finns de som kom efter honom.
Det är nära tusen namn, ett förfärande stort antal för ett land som inte varit i krig på över 200 år.
Flygvapnets minneshall ligger i Stabskomplexet ”Tre Vapen” på Banérgatan 62 i Stockholm.
Minneshallen, som stod klar 1943, är öppen för allmänheten.

original


Det var nog bättre förr! En sådan här bärgning klarar inte försvaret idag

Det var nog bättre förr! En sådan här bärgning klarar nog inte försvaret idag!